חטיפי חלבון

מסתמן כי בעשורים האחרונים ישנה עלייה בייצור ושיווק חטיפי חלבון, חטיף החלבון נתפס כחלופה לארוחה שפספסנו במהלך היום או כ"בוסט" אנרגיה ברגעיי עייפות.

במהלך היום, בו כולנו נמצאים בלחץ היומיומי בעבודה, בבית או באימונים , לעיתים אנו שוכחים כי עלינו להזין את גופינו, וברגעים אשר אנו לא מוצאים זמן פנוי להקדיש להכנת ארוחה, אנו מוצאים את חטיף החלבון כתחליף לכך, נושא שהוביל למודעות ושגשוג של שוק חטיפי החלבון.

על מנת לעשות לכם מעט סדר בנושא, נחלק את סוגי חטיפי החלבון ולמי הם מתאימים ומה צריך לדעת.

 

חטיפים כתחליף לארוחה מלאה

חטיפים אלו יכילו לרוב כמות חלבון יפה (כ 25-35 גרם חלבון לחטיף), כמות שומן נאה (כ 10-20 גרם שומן לחטיף)  וכמות פחמימה גבוהה (כ 40-60 גרם פחמימה לחטיף) אשר ברובם יש העשרה של ויטמינים ומינרלים דוגמת ויטמיני B, ויטמיןA , מגנזיום, נתרן  ואשלגן.  חשוב לדעת כי, מבחינה קלורית ינועו לרוב סביב 350-500 קלוריות לחטיף, אשר מטרתם העיקרית לשמש לנו כארוחה מלאה הן מבחינה קלורית והן מבחינת הרכב אבות המזון. 

חטיפים אלו מתאימים למתאמנים המתקשים לעלות במשקל ובמסת השריר, כתוצאה מחוסר זמן לאכול או כחלק מתפריט אכילה עשיר שאותו הם רוצים לגוון. 

יש לקחת בחשבון כי, חטיף חלבון המכיל מי גבינה עדיף על פני חטיף העשוי מאורז או סויה, מכיוון שערכו הביולוגי גבוה יותר ומועיל בבניית רקמת השריר. דבר נוסף שיש לדעת, חטיפים אלו יכילו כמות גבוהה של סוכר פשוט ושומן שאינו איכותי.  לרוב בחטיפי חלבון בו משתמשים בשמן דקלים ולא בשמן קנולה או זית. ולכן, נסו למצוא חטיפים עם כמות גבוהה של סיבים תזונתיים שיחליפו את השמן והסוכרים הפשוטים.

חטיפים מועשרים בחלבון

מרבית המתאמנים יוצאים לאימון לפני שעות העבודה או מיד לאחריה, כך שחטיפי האנרגיה המועשרים בחלבון מותאמים מבחינת ההרכבים, כך שיספקו אנרגיה וחלבון זמינים ויהיו דלים בשומן על מנת שלא יכבידו על מערכת העיכול ולא יגרמו אי נוחות בזמן האימון.  חטיפים אלו יכילו לרוב כמות פחמימות גבוהה (כ 20-40 גרם לחטיף), כמות חלבון ממוצעת (10-20 גרם לחטיף) וכמות שומן נמוכה (2-5 גרם לחטיף). 

חטיפים מועשרים בחלבון מתאימים לכל מי שאינו מספיק לאכול לפני או אחרי האימון ומחפש פתרון זמין ונוח.  החטיפים משביעים ויחזיקו אותנו פחות רעבים למשך זמן רב יותר בשל היותם מוצקים ולא נוזליים. 

יש לקחת בחשבון כי, תכולת שומן גבוהה בחלק מהחטיפים עשויה להכביד על מערכת העיכול ולגרום לחוסר נוחות.  גם כאן ישנה העדפה לחטיפים המבוססים על חלבון מי-גבינה במקום סויה/אורז. 

 

חטיפי חלבון דלי פחמימות

חטיפי חלבון דלי פחמימות מהווים תחליף לאספקת חלבון לאורך היום, מבלי להגדיל את כמות הפחמימות היומית שלכם בצורה משמעותית.  לרוב חטיף דל פחמימה יכיל כמות חלבון גבוהה (30-40 גרם חלבון לחטיף), כמות פחמימות זמינות נמוכה (2-5 גרם לחטיף) וכמות שומן ממוצעת (כ 6-10 גרם שומן לחטיף). 

השימוש בחטיפים אלה נעשה בתקופות מסוימות בהן המתאמן רוצה לעצב את גופו ושומר על תפריט דל פחמימות. 

יש להתייחס לכמות ה"סוכרים האלכוהוליים" שבחטיף.  סוכר אלכוהולי (דוגמת מלטיטול וסורביטול) נספר כפחמימה ועדיין מספק לגופינו קלוריות.  קיימים חטיפים המכילים כמות גבוהה של סוכרים אלכוהוליים ובכך מספקים כמות פחמימות גבוהה.  בנוסף נציין כי, כמות גבוהה של סוכר אלכוהולי עשויה לגרום לאי נוחות בבטן אצל אנשים רבים.  

 גם בקטגוריה זו העדיפו חטיפים המכילים כמות סיבים תזונתיים גבוהה על פני אלה המכילים סוכרים אלכוהוליים.  חלבון מי-גבינה יועדף על פני סויה/אורז גם במקרה זה.

 

לסיכומו של עניין- חטיפי חלבון יכולים לספק לכם שובע, אנרגיה ויועילו לכם בבניית שריר ועיצוב הגוף, הם מעולים כתחליף לארוחה והשלמת חוסרים בגוף, רק תדאגו לקרוא את הרכיבים שהחטיף מכיל בתוכו.




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *