כללים להעלאת המוטיבציה

"פעולה הופכת לקלה יותר כאשר מבצעים אותה מספר פעמים"

ישנם מצבים בהם לא ברור אם המתאמן חוזר למשטח האימונים בשביל הסיפוק וההנאה אותם הוא משיג לעצמו או לשם הישגים או פרסים אותם הוא נדרש להציג בפני אחרים. שאלות אלו נוגעות למוטיבציה בכל הקשור לפעילות הספורטיבית של המתאמן.

 

מוטיבציה מהי?

המושג "הנעה" מדגיש את האנרגיה ואת התנועה המרכזיות לתופעה. בדומה לתנועה בעולם הפיזיקלי,  מוטיבציה מופיעה כאשר יש כוח במערכת הפסיכולוגית של האדם המביא אותו להתחיל ולהתמיד. המוטיבציה היא כוח פנימי המניע את האדם לעשייה שיש עמה תוצאות המתגמלות אותו."- ע"פ וויקיפדיה.

 

נוהגים להבחין בין 2 סוגים של מוטיבציה:

 

  • מוטיבציה פנימית- ישנה הנעה פנימית הנגרמת מרצון והנאה מהתרחשות הפעולה עצמה ולאו דווקא מהתוצאה בסיום הפעולה, המתאמן מוצא סיפוק מהלמידה ומשליטתו ביכולותיו והשגת היעדים אותם הציב לעצמו.
  • מוטיבציה חיצונית- במקרה זה הפעילות נעשית כתוצאה מ"דחיפה חיצונית" ע"י גורמים אשר מאמינים במתאמן ולא בהכרח ברצונו האישי של המתאמן. המתאמן מודע לדרישות וכבר מלכתחילה הוא נכנס למצב מצוקה ולא בהכרח שייהנה מהפעולה.

 

תפקידו המרכזי של המאמן הוא לאבחן את מקור  המוטיבציה אצל המתאמן, לעורר אותה, לתת לה מקום ולשמר אותה. ברגע שהמאמן רכש את אמון המתאמן ועובד עימו בצורה נכונה, המאמן יחזק את יכולותיו ואת דרישותיו להתמדה ובעיקר יביא את המתאמן לידי מיצוי יכולותיו תוך כדי הנאתו של המתאמן במהלך הפעולה.

 

כללים לשמירה על מוטיבציה

 

  1.  קשר ותקשורת תקינים- על מנת שהמתאמן לא ירגיש חוסר סיפוק מההנאה שבאימון והמאמן לא ירגיש מספיק מחובר למתאמן ולא יוכל לצפות בהתקדמותו והתפתחותו של המתאמן, על שניהם ליצור מערך אמון הכולל תיאום ציפיות, קשר כנה ומשמעותי ויכולת שיח אמיתית. קשר בין השניים לא מסתכם רק בהיבטים המקצועיים, אלא, בהיבטים הרגשיים והבין אישיים. המאמן מצטייר בעיניי המתאמן כבונה אופי, מורה דרך, ספורטאי בעל ידע רב ופסיכולוג. על המאמן להיות בעל יכולת הקשבה והכלה לגביי כל מערך הרגשות של המתאמן ולדעת איך להעלות את המוטיבציה ברגעים של ייאוש, חוסר הצלחה ומצוקת המתאמן.
  2. המאמן כמודל לחיקוי- מאמן טוב הוא מאמן שהופך לסמל בעיניי המתאמן, הוא יכול ליצור קשר ריגשי ומשמעותי עם המתאמן, להביע אמפתיה, לשתף בתחושותיו ולהעצים את המתאמן ברגעים פחות טובים במקום לרדות בו. אך מאידך, הוא ידחוף את המתאמן להישגים וימצה ממנו את כל יכולותיו בדרכי עידוד ולא בדרכיי דרישה.
  3. מחויבות משניי צדדי המתרס- על שני הצדדים לראות את הטוב אחד ברעהו, המאמן צריך לראות את המתאמן כאדם אשר אוהב את הספורט בו הוא עוסק ולדאוג לשמור על הפעולות כתוצר שנעשה מאהבה. ועל המתאמן לראות במאמן כדמות שמאמינה בו וביכולותיו, ולהבין שהמאמן רואה את היכולות הטמונות בו ולא דוחק אותו להישגים שבהם לא יוכל לעמוד.
  4. גיוון באימונים- על המאמן ליצור אימונים מגוונים אשר יעוררו את המתאמן ויוציאו אותו משגרת אימונים אליה התרגל. שילוב פעילויות מאפשר למאמן לחוש את מצבו של המתאמן במהלך האימון.
  5. מודעות עצמית אצל המתאמן- למרות שהמתאמן מודע ליכולותיו, תמיד נחמד לראות את הדברים מנקודת מבט שונה. יש ביכולתו של המאמן לפתח אצל המתאמן מודעות עצמית ובאמצעות שיטות אימון הוא יוכל לשקף למתאמן את יתרונותיו וחסרונותיו בצורה חיובית.
  6. ההנאה שבדבר- אם אתה לא נהנה מהעשייה שלך, דע כי, לא נתת 100% מעצמך! עלייך לזכור שאתה עושה את מה שאתה עושה כי אתה אוהב את זה. אימונים טובים יכולים להפוך לשגרת חייך רק אם תבחר לעשות זאת מהסיבה הנכונה.

אנשים אשר גיבשו לעצמם הרגלי כושר מונעים בדרך כלל על ידי מוטיבציה פנימית, הם בחרו כי, כושר כאורח חיים יעניק להם סיפוק והגשמה ריגשית. חשוב תמיד לזכור שברגע שבחרת בכושר מאהבה, אין סיכוי שתפסיק. הספורט הופך להיות חלק מחייך ואם מצאת על הדרך מאמן טוב,,,, זכור לשתפו בכל, רק כך הוא יוכל לדעת לכוון אותך למקומות הנכונים והמתאימים לך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *