חשיבות הספורט וקצב החיים שלנו

השינויים המתרחשים בחיי החברה המערבית בעשורים האחרונים לאור הטכנולוגיות העכשוויות המוצעות לאדם הוא מסחרר, וכך, גם קצב חיינו הולך ומתאים את עצמו לשינויים הללו. עקב שינויים אלו ודרישות החברה, בין אם מדובר במקומות עבודה, משפחה או קהילה אנו מעמיסים על עצמנו עוד ועוד פרויקטים ולעיתים לא שמים לב שפתאום ישנה רוטינה חדשה ואנחנו לא מספיקים לעמוד בקצב הדרישות וכתוצאה מכך, אנו מתחילים להיכנס למצביי חרדה ומתח.

בחברה הישראלית עקב המתחים והחרדות ישנם אנשים רבים אשר פונים לטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי-תרופתי להתמודדות עם הפרעות חרדה ודיכאון, אך ישנן עדויות אפידמיולוגיות, מחקריות ומעשיות כי פעילות גופנית קשורה באופן חיובי עם בריאות נפשית. למרות שלא נמצא קשר סיבתי ישיר, פעילות גופנית סדירה קשורה לירידות בדיכאון ובחרדה ויכולה להוביל אתכם לשיפור ברווחה הנפשית ע”י אימוני ריצה, אימון משקולות, אימוני דחיקה, יוגה ופלאטיס.

פעילות גופנית מעוררת את הסימפטומים הגופניים הקיימים גם בזמן התקף חרדה, הדופק עולה, הנשימה מואצת, תיתכן תחושת סחרחורת או מחנק, הזעה ולחץ בחזה, טשטוש בראייה ועוד. כאן בדיוק עולה השאלה: איך בדיוק פעילות גופנית יכולה לעזור לנו אם היא עלולה לעורר בנו את אותן התופעות הפיזיות? התשובה לכך הינה שכשאדם חווה את הסימפטומים הללו במהלך אימון גופני, המוח משייך את הסימפטומים הללו לתופעות לאחר או במהלך אימון (פרשנות חיובית) ואילו אדם חווה זאת ללא קשר לאימון, הפרשנות המתקבלת היא שלילית.

חשוב עוד לדעת, כי יש הבדלים בהשפעות אימון לטווח הקצר והשפעות אימון לטווח ארוך על הרווחה הנפשית של אנשים. אוסף מחקרים שבוצעו עד היום מצביע על כך שלפעילות גופנית בעצימות בינונית יש השפעה חיובית על ירידה אקוטית וכרונית של חרדה.

ההסברים הפסיכולוגיים האפשריים להשפעות החיוביות של פעילות גופנית על רווחה נפשית הינם:

  • עלייה בביטחון העצמי וביעילות העצמית.
  • עלייה בתחושות שליטה.
  • שיפור בתחושות הערך העצמי ובתפיסת העצמי החיובי.
  • יצירת אינטראקציות חברתיות חיוביות.
  • הזדמנויות לזמן כיף, רגוע ומהנה.
  • עלייה בסיפוק המיני.

ההנחיות לשיפור במצב-הרוח או להורדת רמות דיכאון וחרדה דרך פעילות גופנית:

  • ישנה חשיבות גדולה לנושא הנשימה הנכונה לתגובות הפזיולוגיות במהלך האימונים.
  • אין צורך להוסיף את אלמנט התחרות בזמן הפעילות.
  • שחייה, גולף וריצה, אלה פעילויות יעילות המאפשרות ירידה ברמות דריכות וציפייה ואפשרות לבצע חשיבה של אסוציאציות חופשיות.
  • במהלך תנועות חוזרות וקצביות כמו הליכה, אופניים, שחייה, או ריצה, מאפשרות חשיבה פנימית וניקוי ראש תוך כדי פעילות.
  • פעילות ספורטיוית במשך של כחצי שעה בעצימות בינונית, פעמיים עד שלוש בשבוע.
  • הפעילות הספורטיוית חייבת להיות מהנה כדי שתוכל להנות ממנה ולעסוק בה באופן סדיר.

לסיכום, לפעילות הגופנית ישנה השפעה על התחושות והמחשבות שלנו וללא ספק נתפסת כאחד הגורמים החיוניים לשמירה ואיזון בריאות הנפש והגוף. יש באפשרותינו להשפיע על התודעה, לשנות תפיסה או להתחיל להסתכל על הדברים מזווית אחרת. באמצעות אימון גופני תוכלו להרחיק לכת למקומות שלא חשבתם עליהם ואף למצוא פתרונות תוך כדי תנועה.

אז המלצתי האישית……

קחו בקבוק מים, תעלו על בגדי ספורט וצאו לנקות את הראש תוך כדי שריפת קלוריות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *